Verkiezingen en sex in de oudheid

Met het schandaal over DSK is er een debat ontstaan over mannen met macht; zouden zij meer sex hebben? Ik heb onlangs twee leuke populair wetenschappelijke boekjes gelezen die heer indirect verband mee hebben.

Verkiezingen in de oudheid

Ten eerste een boekje over verkiezingen in de oudheid van Karl Wilhelm Weeber. Deze schrijver onderzocht verkiezingleuzen in het oude Pompei. Het boekje heeft veel van de oude leuzen opgenomen en het is grappig te bedenken dat in de oudheid er op de muren ‘De buren steunen Polibius. Het is een brave burger’, of ‘de fruitverkopers steunen Gaius’, ‘De dobbelaars steunen Gneo Elvio Sabino’, of ‘de dieven vragen om de verkiezing van Vatia’. Wellicht de leukste was wel de moeder die de passanten vraagt toch alsjeblieft voor haar zoon te stemmen. Democratie leefde in de oudheid!

Opvattingen over gender en seksualiteit in de oudheid

Ten tweede een boekje van Eva Cantarella, een professor Grieks Recht aan de Universiteit van Milaan.  Zij heeft al verschillende boekjes heeft geschreven over seksualiteit in de oudheid. Dit boekje vertelt je iets over de opvattingen van die mensen in die tijd en is daarom zeer waardevol. Historische informatie blijft vaak beperkt blijft tot de feiten; wie wat waar, maar het waarom dat is juist interessant en dat krijgt in dit boekje de aandacht. De oude Romeinen waren zeer viriele, mannelijke mannen wiens eer het was te domineren in de seks. Terwijl homoseksualiteit voor mannen geaccepteerd was (zo had Caesar een relatie met de koning van een oosters land) was het voor vrouwen uit den boze. Overigens was Caesar, één van de machtigste mannen van het oude Rome, ook een enorme womanizer.

Interessante weetjes van Cantarella

Verder staan er in het boek veel interessante weetjes; over de frustraties van Romeinse mannen, die tot op hoge leeftijd onder het gezag van hun vader stonden en door hun verkocht konden worden. Lucretia (die zelfmoord pleegde om de eer van de mannen te beschermen) . Cornelia, de moeder van de Gracchen (haar zoons waren haar juwelen). Zij werden tentoongesteld in hun voorbeeldfunctie voor de Romeinse vrouw.

Voor de vrouw was het zaak de man te dienen in het huwelijk; wat voor rare wensen (trouw met mijn beste vriend met wie ik alles deel) die ook had.Het huwelijk werd door veel mannen in de keizertijd gezien als een noodzakelijk kwaad, waarom zou je je vrijheid opgeven? Toen er daardoor veel vrijgezellen ontstonden en  het geboortecijfer daalde besloot keizer Augustus tot een moraal offensief. Hij ging reclame maken voor het huwelijk. Hier werd destijds een beetje lacherig over gedaan. Hoewel Augustus zelf een voorbeeldige vrouw had Livia, had hij ook een dochter over wie de meest wilde verhalen de ronde deden. Augustus zag zich zelf genoodzaakt om zijn eigen dochter te verbannen.

Ook Cantarella weet gebruik te maken van de vondsten uit Pompeii om haar verhaal kracht bij te zetten.

Rariteitenkabinet: sex

In het Archeologisch museum van Napels is een beetje een verborgen afdeling waar alle fallus symbolen en schunnige en humoristische voorwerpen zijn verzameld. En deze is aardig uitgebreid. De geinteresseerde lezer verwijs ik door naar Priapus, de god van het instinct, mannelijke seksualiteit en vruchtbaarheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *